Middagsymposium

Faalangst op school - in de les

23 januari 2019

Daar sta je – voor de klas met leerlingen die faalangstig zijn. Hoe ga je daarmee om? Wat kun je voor die leerlingen doen?

In dit middagsymposium staan we stil bij de noodzaak om faalangst in de les praktisch aan te pakken. Daarnaast presenteren we methodieken die grotere succeservaringen bij leerlingen met faalangst opleveren in vergelijking met de gebruikelijke aanpak.

Bij gelijktijdige inschrijving voor een ander symposium in 2019 kun je gebruikmaken van een aantrekkelijke korting.

Sprekers

Faalangst op school en in de les

Wat kan een lesgever tijdens de les doen om faalangst bij leerlingen te voorkomen en te begeleiden?

Na ons succesvolle congres in Houten is de aandacht voor faalangst verder toegenomen. Steeds meer scholen onderkennen de uitdaging en handelen daar ook naar. Begeleiders volgen opleidingen en bieden toegespitste trainingen aan. Wat echter achterblijft, is de aandacht voor wat iedere lesgever tijdens de les in het klaslokaal kan doen om faalangst bij leerlingen te voorkomen en te begeleiden. Ook is gebleken dat sommige methodieken voor de begeleiding van faalangst beter werken dan andere.

Dit middagsymposium draait om de praktische aanpak van faalangst in de les. We presenteren methodieken die in vergelijking met de gebruikelijke aanpak tot betere succeservaringen bij leerlingen met faalangst leiden.

Iedere bezoeker krijgt een boek naar keuze over het thema!

Kortom: een symposium voor iedereen die actief is in het begeleiden van leerlingen met faalangst. Een lonende, impactvolle opfrisser.

Herberd Prinsen - Werken met fotokaarten, gevoelskaarten, poppetjes en andere materialen tijdens de begeleiding van jongeren met faalangst

Best gewaardeerde workshopgever op het Faalangstcongres  2017!
Een effectieve aanpak bij faalangst.
Een aanvullende methodiek om praktisch met jongeren te kunnen werken

Herberd zelf aan het woord ( YouTube)
Veel jongeren vinden het lastig om hun gedachten en gevoelens rondom spanning te verwoorden. Werken met foto’s, gevoels- en kwaliteitskaartjes, poppetjes kan dan uitkomst bieden. Het is een manier om gemakkelijker in gesprek te komen en wordt (h)erkend wat niet gezien of gehoord kon/mocht worden.
Tijdens deze interactieve lezing zal Herberd korte stukjes theorie koppelen aan het oefenen met de verschillende materialen. En worden vaardigheden ontwikkeld om jongeren met faalangst uit te dagen hun gevoelens en gedachten onder woorden te brengen.

Deze interactieve lezing waarin ook geoefend wordt, is vooral gericht op het ontwikkelen van (nieuwe) vaardigheden om jongeren met faalangst uit te dagen om in gesprek te gaan.

Herberd Prinsen werkt al meer dan 20 jaar vanuit HPC Training, Opleiding en Advies en een praktijk voor psychotherapie aan o.a. het fenomeen faalangst en examenstress. Hij leidt, met zijn ‘Trainersboek Faalangst, Examenvrees en Sociale vaardigheden’, jaarlijks zeer vele mensen op tot faalangst- en examenvreestrainer. Verder is hij auteur diverse boeken en artikelen voor het onderwijs.

Ard Nieuwenbroek - 2 lezingen, Faalangst in de les + Contextuele begeleiding

Lezing 1: Ard zelf aan het woord ( YouTube) Faalangst in de les
Op veel scholen is er gelukkig volop aandacht voor jongeren met faalangst. Goede trainingsprogramma’s worden aangeboden in onder- en bovenbouw. Vaak wordt vergeten dat de echte begeleiding, ook preventief, natuurlijk begint in de les. Deze lezing verkent op herkenbare wijze mogelijkheden om in de les te voorkomen dat leerlingen last krijgen van faalangst.

Lezing 2: Ard zelf aan het woord (YouTube) Contextuele begeleiding
Een onderschatte en vergeten aanpak bij faalangst
In Nederland wordt op ruim 80% van de scholen aan leerlingen met faalangst een training aangeboden. Boordevol oefeningen die nog effectieve kunnen zijn als er vanuit een contextuele basis wordt gewerkt. Deze lezing schetst niet alleen wat die benadering inhoudt maar geeft ook concrete en toepasbare handvatten.

Ard Nieuwenbroek, erkend nationaal faalangstdeskundige, is een praktijk-man ‘pur sang’. Hij werkt als trainer en als begeleider vanuit een eigen praktijk. Zijn voornaamste kwaliteit is het activeren van de kracht die in mensen altijd, maar vaak verborgen, aanwezig is. Op zijn naam staan inmiddels meer dan 25 boeken op het gebied van leerlingbegeleider.

Greet de Bruijn- Dagvoorzitter met een inleiding op het thema

Greet de Bruijn werkte lange tijd in het basisonderwijs, ook op managementniveau. Ze is mede-eigenaar van The Bitter End en runt haar eigen coaching praktijk. Greet is geschoold in o.a. Spiral Dynamics, existentiële psychotherapie, EFT en de contextuele theorie. Ze traint teams, coacht leerkrachten, families en familiebedrijven, werkt aan projecten, publiceert, geeft lezingen, organiseert evenementen zoals dit symposium, met als belangrijkste drive: de verstandhouding tussen mensen verbeteren.

Boek naar keuze mee naar huis!

Over het thema faalangst en zijn brusje perfectionisme zijn al vele boeken geschreven. Misschien heb je er al een in je bezit?

Bij inschrijving kun je een keuze maken uit 4 boeken van Ard Nieuwebroek.

Sommige zijn beperkt leverbaar, dus ben er snel bij!
Faalangst in de les – praktijkboek voor leraren
Het geheim achter faalangst (2017)
Perfectionistische leerlingen Handreiking voor leerkrachten en ouders (2018)
Faalangst en ouders
Beschrijving van wat faalangst is en hoe je het als ouders kunt herkennen en het kind kan ondersteunen.

Geen workshops

Programma

13.00u

Lunch en ontvangst

13.30u

Welkom en Inleiding door Greet de Bruijn

13.45u

Faalangst in de les door Ard Nieuwenbroek

14.30u

Werken met poppetjes en andere materialen door Herberd Prinsen

15.30u

Pauze

15.45u

Contextuele begeleiding door Ard Nieuwenbroek

16.30u

Afsluiting met uitreiking van je zelf gekozen boek onder het genot van een drankje

Inschrijven en info

Schrijf je meteen in voor een ander symposium en maak gebruik van de aantrekkelijke korting.

23 januari 2019: Faalangst op school in 2019
20 maart 2019: Help! Ik ben verlegen
17 april 2019: Vechtende ouders-Wanhopige kinderen

Combikorting:
Voor 1 symposium is je bijdrage: €170,-
Kies je voor 2 middagen dan is je bijdrage: € 320,-
Kun je alle drie de dagen dan is je bijdrage € 450,-

Dit is inclusief, koffie, thee, de lunch en natuurlijk een drankje en hapje na afloop.
Er worden op deze dag wat foto’s gemaakt, wil je zelf niet in beeld geef dit dan op de dag zelf vooraf door aan Greet de Bruijn.

Kies je gratis boek!
Geef op het inschrijfformulier aan met welk boek jij naar huis wilt gaan!

Annuleren
Je inschrijving is alleen schriftelijk, via de mail, te annuleren. Annuleer je u tot drie weken voor aanvang van het symposium, dan brengen wij € 75,- aan administratiekosten in rekening. Meld je je binnen drie weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kun je bij verhindering natuurlijk altijd een vervanger van jouw inschrijving gebruik laten maken. Laat het ons wel schriftelijk weten.

Nadat je inschrijving is betaald is je inschrijving definitief. Inschrijving geschiedt op volgorde van aanmelding.

Door je in te schrijven ga je akkoord met onze algemene voorwaarden

Locatie:
De Poorterij
Nieuwstraat 2
5301 EW Zaltbommel
T:0418-726810
Ook toegankelijk voor mensen met een beperking.
Bereikbaarheid:
* Op 5 minuten afstand van de A2.
* Diverse parkeerterreinen en straten in de directe omgeving
* Op +/- 10 minuten loopafstand van het station