Livestream middagsymposium is bijzonder goed beoordeeld!

Leren (van) Ongelukkig zijn

9 dec. 2020

De eerste reacties
8 Boeiend en inspirerend
10 Goed helder en duidelijk verhaal
9 omdat het een zeer boeiend en waardevol onderwerp is en het inspirerend werkt in de omgang met leerling en ouders . Hoe kun je ondersteunend zijn in de lastigheden van het leven……Het leren leven
10 Ik weet dat jullie symposia en bijeenkomsten staan voor kwaliteit. Ik heb dit symposium aanbevolen bij een collega die ook aanwezig was.
8 inspirerend, maar wel aan de prijs
8 Omdat het een interessant onderwerp is wat je weer even terug brengt naar de kern; waarom je voor de klas staat en waar het écht om draait in het leven(sgeluk).
8 Zeer boeiend en leerzaam
10 Interessant, , boeiend en leerzaam symposium
9 “Vooral de filosofie en de theoretische onderbouwing van de antwoorden vond ik heel prettig. Het heeft me een hoop stof tot nadenken gegeven en input om m’n eigen houding t.a.v. mijn dagelijkse werk in de klas te overdenken. Vooral de benadering van ons kwetsbaarheid als mensen, terwijl we allemaal moeten overleven in een steeds harder systeem in het onderwijs, waar weinig ruimte is voor het individu, zowel docent als leerling. Terwijl het werk is wat je vanuit je kwetsbaarheid moet doen, om echt verbinding te kunnen maken. Fijn dat deze notie nog weer naar boven kwam. Ik heb erg genoten van de verschillende sprekers, met elk hun eigen visie.

Sprekers

Leren (van) ongelukkig zijn

Was een bijzondere middag!

We willen dat onze leerlingen lekker in hun vel zitten. We zien op school dat er veel jongeren zijn die verloren lopen, zich verlaten of eenzaam voelen. Leerlingen die hiermee worstelen spreken dat vaak niet uit, ze vallen op door druk of agressief gedrag, anderen vallen niet op omdat het rot gevoel naar binnen slaat, ze voelen zich onverschillig of depressief, en sommige proberen het rotgevoel de baas te blijven door het te compenseren met een (onzichtbare) verslaving.

Verdriet en ongeluk, hoe lastig en moeilijk bespreekbaar ook, zijn toch waardevol. Ze geven aanleiding tot nabijheid, en nabijheid werkt gelukkig-makend, geeft betekenis.
Hoe leren we leerlingen ook de mindere kanten van het leven te omarmen?
Hoe kunnen we leerlingen leren te leven met ongeluk en lastigheden en het leven aan te kunnen?
Ook door corona zijn er nieuwe ontwikkelingen en perspectieven.

We zijn geobsedeerd door geluk. Alles moet leuk zijn. Er is geen ruimte voor falen of tegenslag. Dat is een vergissing. We moeten af van het idee dat ons leven alleen maar leuk moet zijn en we hoeven niet bang te zijn voor wat ongeluk.(Dirk de Wachter)

Tijdens dit symposium gaat Dirk de Wachter ons inzicht geven in het geobsedeerd zijn door geluk en wat dit voor leerlingen betekent. Hij geeft samen met Ard Nieuwenbroek mogelijkheden om leerlingen hierin bij te begeleiden in en buiten de les. En hoe we ouders erbij kunnen betrekken.

Meet & Greet’
Extra onderdeel van deze middag is de mogelijkheid om zelf met Dirk de Wachter over dit thema in interactie te gaan. Je kunt je vraag al op het inschrijfformulier aangeven.

Alle betalende deelnemers ontvangen na afloop de Wachters bestseller ‘De kunst van het ongelukkig zijn.’

De Morgen had iv.m het Coronavirus een bijzonder interview met Dirk de Wachter: https://www.demorgen.be/es-bf203b48

Prof.dr. Dirk de Wachter

De kunst van het ongelukkig zijn.

In een wereld van schijnbaar grenzeloze mogelijkheden tot succes en leukigheid is het belangrijk om jonge mensen ook te leren omgaan met het onvermijdelijke tekort, verdriet, beperking en tegenslag. Dit is geen pleidooi voor lijden en miserie, maar een uitnodiging tot verbinding en samenleven. Het is een urgent thema voor deze tijd.  In deze lezing geef ik inzicht in wat het geobsedeerd zijn door geluk voor leerlingen betekent en geef ik handvaten om leerlingen hierin te begeleiden.

Dirk de Wachter is psychiater-psychotherapeut en diensthoofd systeem- en gezinstherapie aan het Universitair Psychiatrisch Centrum KU Leuven. Hij is opleider en supervisor in de gezinstherapie in verschillende centra in binnen- en buitenland.
Eerder schreef hij Borderline Times, Liefde, Een onmogelijk verlangen? en De wereld van De Wachter. 

 

drs. Ard Nieuwenbroek

Vaardigheden in het omgaan met lastigheden.

Hoe doen we dat nu in school? Welke momenten zijn er om ‘ongelukkig zijn’ te delen? En bij wie? Welke vaardigheden zijn daar voor noodzakelijk? In deze lezing geef ik alledaagse mogelijkheden om leerlingen, en ouders, te begeleiden in het omgaan met lastigheden van het leven.

drs. Ard Q. Nieuwenbroek, erkend nationaal faalangstdeskundige, is een praktijk-man ‘pur sang’. Hij werkt als trainer en als begeleider vanuit een eigen praktijk, Ortho Hulp. Op zijn naam staan inmiddels meer dan 30 boeken op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling en leerlingbegeleiding.
Zijn meest actuele boeken zijn: ‘Het geheim achter faalangst’, ‘Twaalf contextuele methodieken’ en ‘Perfectionistische leerlingen’.

Greet de Bruijn dagvoorzitter

Greet, werkte lange tijd in het basisonderwijs, ook op managementniveau. Ze is mede-eigenaar van The Bitter End en runt haar eigen coaching praktijk. Greet is geschoold in o.a. Spiral Dynamics, existentiële psychotherapie, EFT en de contextuele theorie. Ze traint teams, coacht families en familiebedrijven, werkt aan projecten, publiceert, geeft lezingen, organiseert evenementen zoals dit symposium, met als belangrijkste drive: de verstandhouding tussen mensen verbeteren.

Boek: De kunst van het ongelukkig zijn

Na afloop hebben alle betalende deelnemers het boek thuisgestuurd gekregen.