Middag symposium

Verzuren of Verzilveren van oudere leerkrachten => Kansen en uitdagingen voor leidinggevenden

7 november 2018

Wat is er nodig om oudere leerkrachten te ondersteunen en te stimuleren zodat ze tevreden hun pensioen bereiken? Hoe blijven school en leerkracht aantrekkelijk voor elkaar? Senioren in het onderwijs vormen een rijke bron van kennis en vaardigheden waar de school en de jongere leerkrachten veel profijt van kunnen hebben. Meer inspanning om oudere docenten vast te houden, kan het onderwijs dus ook geld besparen.

Voor schoolleiders, directie, bestuurders, adj. directeuren, teamleiders, PO/HRM functionarissen, oudere leerkrachten uit PO en VO en andere belangstellenden

Sprekers

Oudere leerkrachten hebben het om allerlei redenen vaak moeilijk; dit symposium gaat u helpen om naast de regelgeving en procedures meer zicht te krijgen op aanvullende factoren die van belang zijn om het beleid voor duurzame inzetbaarheid  aan te pakken en vorm te geven. En u krijgt vele praktische tips mee naar huis, die het verschil maken tussen verzilveren of verzuren.

Waarom hebben oudere leerkrachten het vaak moeilijk? Ze worden geacht langer door te werken maar door alle beslommeringen, werkdruk en veranderingen besteden ze veel te weinig aandacht aan hun laatste werkjaren en pensioen. De scholen zelf komen er ook te weinig aan toe, bezig als ze zijn met o.a. korte-termijnproblemen, het lerarentekort, regeldruk en formatieplannen. In veel gevallen wordt te laat over duurzame inzetbaarheid en seniorenbeleid nagedacht, in andere gevallen worden docenten wegbezuinigd.

Ouderenbeleid schittert vaak door afwezigheid en in plaats van het verzilveren van alle kennis en ervaring van de oudere leerkracht dreigt verzuring. Dat is slecht voor de kwaliteit van het onderwijs, slecht voor de leerlingen en funest voor de motivatie.

Het zijn veelgehoorde problemen: vastlopen in nieuwe regels, hoge werkdruk of de veranderde relaties met leerlingen en ouders. Men wordt vaker of langer ziek en neemt met een regeling eerder afscheid van de werkgever. Steeds vaker zijn daar stevige conflicten mee gemoeid.

Recent promotieonderzoek laat zien dat we meer moeten doen om oudere leraren voor het onderwijs te behouden. Vakbonden rapporteren al een poos over het groeiende aantal problemen van senioren in hun laatste jaren en rondom hun ontslag. Ze voelen zich afgedankt, bij het grof vuil gezet. Na tientallen jaren voor de klas overheerst vooral cynisme.

Wat is er nodig om oudere leerkrachten te ondersteunen en te stimuleren zodat ze tevreden hun pensioen bereiken? Hoe blijven school en leerkracht aantrekkelijk voor elkaar? Senioren in het onderwijs vormen een rijke bron van kennis en vaardigheden waar de school en de jongere leerkrachten veel profijt van kunnen hebben. Meer inspanning om oudere docenten vast te houden, kan het onderwijs dus ook geld besparen.

Onder begeleiding van dagvoorzitter Greet de Bruijn zal de Onderwijsbond inzicht geven in de huidige regelgeving, voorschriften en procedures, gevolgd door presentaties van enkele ervaringsdeskundigen in verzuren of verzilveren. Marc Oonk, algemeen directeur van Mensium, belicht de mogelijkheden van medewerkers zelf om meer regie over hun toekomst te krijgen. Ard Nieuwenbroek van Orthohulp zal een praktische analyse bieden van de factoren die het verschil maken tussen verzuren en verzilveren. De bijeenkomst wordt afgesloten met een netwerkborrel en alle bezoekers ontvangen een top tien aan praktische tips.

Marc Oonk - Mensium

Marc Oonk (YouTube) is algemeen directeur en mede-eigenaar van Mensium en voelt zich ik als een vis in het water op het snijvlak van ‘mens en werk’. Hij heeft aan de basis heb gestaan van de ontwikkeling van het model ‘DNA van mobiliteit’. In dit model zijn alle 12 stappen opgenomen die ieder mens doorloopt bij veranderingen. Ondersteund door aansprekende filmbeelden brengt hij ‘het omgaan met veranderingen’ dichtbij en maakt het voor iedereen hanteerbaar. Hij heeft een passie voor personele mobiliteit.

Lezing: Hoe kan jouw medewerker regisseur zijn van de eigen ontwikkeling?

Het ingaan van je laatste arbeidsjaren in het onderwijs heeft grote impact op leerkrachten wanneer ze hier onvoldoende op zijn voorbereid. Hoe zorg je als schoolleider ervoor dat een leerkracht daarvoor proactief genoeg bagage heeft? Zodat deze kan handelen bij dit veranderingsproces. Kortom hoe kan jouw medewerker regisseur zijn van de eigen ontwikkeling? Hoe kun je voorkomen dat medewerkers verzuren in plaats van verzilveren? Met hulp van het 12-stappen model van DNA van ontwikkeling worden leerkrachten zich bewust van het eigen regisseurschap en de eigen mogelijkheden met het oog op duurzame ontwikkeling en verzilvering.

Ard Nieuwenbroek - Orthohulp

Ard Nieuwenbroek (YouTube) is trainer/coach en supervisor. Hiermee is hij sinds 1985 vooral actief in het onderwijs. Van zijn hand verschenen  tientallen praktijkboeken over sociaal-emotionele thema’s binnen het onderwijs. Ook schreef hij het boek ‘ Contextueel leidinggeven in het onderwijs’. Hij is een begenadigd spreker die zijn passie voor mensen over weet te brengen op een breed publiek. Zijn lezingen vallen op door de hoge mate van onmiddellijke herkenbaarheid en toepasbaarheid voor de toehoorders. “ Hier kan ik morgen wat mee”, is een veelgehoorde uitspraak na afloop van zijn presentatie.

Lezing: Welke factoren spelen een doorslaggevende rol bij verzilveren.

Het is vaak een hele kunst om de laatste periode als leerkracht op een goede manier te doorlopen. Dit is een heel proces vol met valkuilen op velerlei terreinen. Uiteindelijk is het een uitdaging om leerkrachten op het eind van hun loopbaan door de symbolische ‘voordeur’ te laten vertrekken en niet door de donkere achterdeur.
Dat deze collega’s hun laatste jaren in het onderwijs kunnen verzilveren in plaats van te verzuren. Dat blijkt een voorspellende waarde te hebben  op hoe deze leerkrachten hun welverdiende ‘vrijetijd’  gaan beleven. Een ding is daarbij al duidelijk: een goede vaststellingsovereenkomst is geen garantie op een happy end na het afscheid.
De sleutel ligt in de periode die daaraan vooraf is gegaan. Het succes hangt af van de mate waarin leerkrachten verzilverd of verzuurd zijn geraakt.  In mijn lezing geef ik  praktijk gerichte succesfactoren, die bepalend blijken te zijn voor verzilveren. Een concreet richtingbord voor leidinggevenden als kwaliteitsimpuls van seniorenbeleid.

Greet de Bruijn dagvoorzitter, inleiding op het thema

Greet de Bruijn werkte lange tijd in het basisonderwijs, ook op managementniveau. Ze is mede-eigenaar van The Bitter End en runt haar eigen coaching praktijk. Greet is geschoold in o.a. Spiral Dynamics, existentiële psychotherapie, EFT en de contextuele theorie. Ze traint teams, coacht leerkrachten, families en familiebedrijven, werkt aan projecten, publiceert, geeft lezingen, organiseert evenementen zoals dit symposium, met als belangrijkste drive: de verstandhouding tussen mensen verbeteren.

Good practice and bad practice aan het woord

Leren van collega’s: ‘Ervaringsdeskundigen’ geven inzicht in hun proces waarvan er een is verzilverd en de ander is verzuurd.

Onderwijsbond

Om inzicht in de huidige regelgeving, voorschriften en procedures te geven hebben we de vakbond gevraagd om een woordvoerder. Wie, wat, hoe volgt zo snel mogelijk!

Do's and Don'ts

Om mee naar huis te nemen:

10 tips van de sprekers!

Informatie stands

Wilt u met een stand op het symposium aanwezig zijn?

Tijdens de inlooplunch, de koffiepauze en de netwerkborrel is het mogelijk een informatietafel te huren. De kosten hiervoor bedragen 300 euro en zijn inclusief deelname voor één persoon.
De producten / diensten die u aanbiedt dienen aan te sluiten bij het thema van het symposium. Het aanvragen van standruimte is mogelijk tot en met 1 november 2018. Wilt u een aanvraag indienen of wilt u meer informatie? Neem contact op met Greet de Bruijn, telefoon 06 – 11498416 of e-mail greet.debruijn@thebitterend.nl.

Programma

12.30-13.30u

Inloop met lunch

13.30-13.45u

Opening en inleiding door Greet de Bruijn

13.45-14.15u

Onderwijsbond- medewerker

14.15-14.30u

Good practice en bad practice aan het woord

14.30-15.15u

Marc Oonk- Hoe kan jouw medewerker regisseur zijn van zijn eigen ontwikkeling?

15.15-15.30u

pauze

15.30-16.10u

Ard Nieuwenbroek- Welke factoren spelen een doorslaggevende rol bij verzilveren

16.10-17.00u

Afsluiting met netwerkborrel en een tip top 10 lijst om mee naar huis te nemen

Inschrijven

Deelnamekosten

  • Vroegboekkorting: Inschrijven vóór 1 juli 2018: € 145,00
  • Inschrijven vanaf 1 juli 2018: € 165,00

Dit is inclusief, koffie, thee, de lunch en natuurlijk een drankje en hapje na afloop.

Er worden op deze dag wat foto’s gemaakt, wilt u zelf niet in beeld geef dit dan op de dag zelf vooraf door aan Greet de Bruijn.

Bij gelijktijdige inschrijving (op 1 inschrijfformulier) van meerdere deelnemers van 1 school, krijgt u een aantrekkelijke korting. De onderstaande korting is de totale korting en niet de korting per deelnemer: Bij 2 deelnemers: € 25,00 Bij 3 deelnemers: € 50,00 Bij 4 deelnemers: € 75,00 Bij 5 deelnemers of meer: € 100,00

Annuleren alleen schriftelijk Uw inschrijving is alleen schriftelijk, via de mail, te annuleren. Annuleert u tot drie weken voor aanvang van het symposium, dan brengen wij € 75,- aan administratiekosten in rekening. Meldt u zich binnen drie weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering natuurlijk altijd een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken. Laat het ons wel schriftelijk weten.

Nadat uw inschrijving is betaald is uw inschrijving definitief. Inschrijving geschiedt op volgorde van aanmelding.

Door je in te schrijven ga je akkoord met onze algemene voorwaarden

Locatie:
De Poorterij
Nieuwstraat 2
5301 EW Zaltbommel
T:0418-726810
Ook toegankelijk voor mensen met een beperking.

Bereikbaarheid:
* Op 5 minuten afstand van de A2.
* Diverse grote parkeerterreinen in de directe omgeving
* Op +/-  10 minuten loopafstand van het station